In het onlangs gepubliceerde boek "Kustlijnen: acht eeuwen kunst en kunstenaars in Friesland" van Bert Looper gaat hij zowel in de tijd als in de ruimte op zoek naar kunst met een Fries verhaal.
Een van die Friese kunstenaars is Louis Le Roy die "reis 3: sporen in het landschap" aan bod komt. Looper plaatst Le Roy in de context van de kunst in de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw, en stelt dat Le Roy de enige kunstenaar is die de traditionele land art-beweging van 'kunst in de natuur' omdraaide: "Le Roy was een interessante, inspirerende en dwarse man. Ook zijn land art van de Pres. Kennedylaan en de ecokathedraal zijn dwars te noemen. De land art-beweging ontstond oorspronkelijk in een streven om kunst in de natuur te brengen. In Friesland, waar het landschap immers al kunst is, werkt dat niet optimaal. Le Roy draaide de zaak kom en voegde de natuur toe aan het kunstmatige landschap. In zekere zin is dat zo in Mildam, waar de ecokathedraal toegevoegd is aan het verkavelde en ingerichte landschap, maar zeker zo in Heerenveen, waar de land art van Le Roy een verrassend element is in de op de modernistische tekentafel ontworpen stedelijke omgeving. "