|
-
TIJDgenoten: Atte Bouma
|
De eerste TIJDgenoot die
gevraagd is om een verhaal te schrijven, is Atte Bouma. Hij was ooit
nederlands jongste professionele voetbaltrainer. Tegenwoordig is hij
yoga-leraar. Hij is al jaren bekend met het werk en de ideeën
van
Le Roy.
Meer
informatie over Atte Bouma is te vinden op
zijn website.
|
Ecokathedraal
als levensdoel ?!
|
Wat
is
het uiteindelijke doel dan wel de zin van het Leven? Sinds
mensenheugenis een eeuwige filosofische en/of mystieke vraag. Het
antwoord op deze vraag kan alleen niet gevonden worden op het ‘niveau’
waarop de vraag wordt gesteld. Het antwoord ligt namelijk voorbij de
grenzen van de werkelijkheid waarbinnen het leven van de vraagsteller
zich afspeelt.
Tijdens het eerste (in 1984) van de vele daarna volgende gesprekken die
ik met Louis Le Roy mocht voeren, reikte hij mij een prachtige,
inzichtgevende metafoor aan van de kathedraalbouwers uit de
Middeleeuwen
(ca. 500 – ca. 1500 n. Chr.).
De Middeleeuwse kathedralen werden gebouwd zonder deadline. De
gemiddelde leeftijd van de in die tijd levende mensen was plm. 50 jaar.
In de praktijk betekende dit dus dat er generaties lang aan een
kathedraal werd gebouwd.
Zij die met de kathedralenbouw starten en de volgende generaties
zullen dus een hoog complex, mystiek resultaat bereiken.
Iets maken, zonder
het eindresultaat te kunnen
zien, raakt de mystiek van Leven. En dat is wat je bij de Ecokathedraal
in Mildam kunt ervaren, omdat dààr
natuurlijke
processen plaatsvinden en de natuur niet in haar tijdelijke
verschijningsvormen beleefd wordt.
Tijd is de ‘grootheid’ waaraan veranderingen worden afgemeten. Het voor
ons met de 5 zintuigen waarneembare, is de uit 5 elementen (aarde,
water, vuur, lucht en ether) opgebouwde materiële
werkelijkheid
van
namen en vormen. Deze materiële werkelijkheid vertoont zich,
op
het ons bij waakbewustzijn bekende niveau, als de dualiteit; van de kenner
en het gekende.
Maar alles wat een naam en
een vorm
heeft, kent een
begin maar ook weer een einde en is dus tijdelijk van aard. Alle
tijdelijke verschijnselen, verschijnen echter in de tijdloze
onbegrensde eeuwigheid. Dit
laatst genoemde zou je het dragende
principe van de gemanifesteerde
werkelijkheid kunnen noemen. Het
tijdelijke manifesteert zich dus in of dankzij het tijdloze. Iedere
vorm
is een manifestatie van de vormloze essentie van het BESTAAN en kan
daarom dienen als een ‘venster’ dat zicht geeft op de bronnen van Leven.
Schoonheid
is een kwaliteit van al het
gemanifesteerde die het mogelijk maakt om je af te stemmen op de
eenheid
waaruit de dualiteit is voortgekomen.
Als je via de dimensie schoonheid
(= ver-
of bewondering)
kunt kijken, verschuift moeiteloos het accent van de waargenomen vorm
naar de waarnemer ervan en dan daaraan voorbij naar de kwintessens van
Leven.
Dit kunnen Zien
raakt de mystiek van Leven.
Het verlangen om
het Leven te ondervragen naar het doel
of de zin ervan, komt van het Leven zelf. Het komt van dat deel van het
Leven, dat voorbij de grenzen van de werkelijkheid ligt waarbinnen het
leven van de vraagsteller zich afspeelt. Het Leven nodigt ons tot
onderzoek uit. Het wil bewonderd worden. Zolang dat niet gebeurt, zal
de vraag blijven.
Werken aan de ecokathedraal is werken, waarbij het accent niet ligt bij
het werken naar een einddoel, maar bij degene die werkt. Het biedt een
mogelijkheid om voorbij de dualiteit van de kenner en het gekende te
gaan en je af te stemmen op de daaraan te grondslag liggende
eenheid.
Het is net als Leven: doel in zich zelf.
Atte
Bouma, 2003
|
|
|