|
-
TIJDgenoten: Johan van der Zee
|
Johan van der Zee is samen
met Siebe
Homminga 1 keer in de week bij de ecokathedraal te vinden. Samen zetten
ze het werk voort waar Le Roy in de jaren 70 mee begonnen is, en wat
hij hen geleerd heeft: meebouwen aan een
oneindig proces.
Van der Zee was jarenlang werkzaam bij Van
Gewest tot Gewest voor de regio Noord Nederland.
|
De
kathedraal van de koning |
Iedere
dinsdagochtend ga
ik er naar toe. Naar de Yntzelaan in Mildam. Want daar is de
kathedraal van de koning te vinden. Een
sprookje? Nee. Als ik zeg dat de koning Louis Le Roy heet, dan wordt
het al wat
duidelijker. Die man bouwt daar in Mildam een ‘ecokathedraal’.
Een bouwwerk waar natuur en cultuur op elkaar reageren, een gebouw
dat daarom nooit ‘af’ zal zijn.
Het lijkt ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel: als je als je
een berg stenen in
de natuur legt, dan zie je daar na verloop van tijd allerlei dingen
veranderen. De stenen verkleuren, er groeit een laagje mos op die
stenen, er groeien planten tussendoor, het blijft nooit het zelfde.
Maar je moet de natuur wel de kans geven. Je mag de natuur niet
buitensluiten door de stenen aan elkaar vast te metselen. De natuur
moet de ruimte en de tijd krijgen.
Dat is al jarenlang het principe van Louis G. Le Roy, de man die ik
maar even ‘de koning’
noem, z’n familie stamt uit Frankrijk en daar noemen ze de koning
Le Roy.
Dat principe paste hij al toe, toen hij aan de Kennedylaan in
Heerenveen iets deed waar alle
plantsoenendiensten in Nederland wel even aan moest wennen. Hij
stapelde stenen, maakte daarmee hoogteverschillen en liet de natuur
haar gang gaan. Dat baarde opzien.Le
Roy verscheen in het
televisieprogramma ‘Signalement’van de Vara, waarin hij een uur
lang de gelegenheid kreeg zijn ideeën uiteen te zetten. Hij
schreef het boek 'Natuur
inschakelen,
natuur uitschakelen’, waar Jan Blokker in een column over schreef
:“Ik heb nu een duur boek gekocht, waarin staat dat ik niks aan
mijn tuin mag doen, weggegooid geld dus.” Le Roy was een bekende
man geworden.
Als iemand een bende van z’n tuin had gemaakt, dan
heette het al gauw een ’Le Roy tuin’. Ik weet nog dat mijn
buurman 35 jaar geleden vond dat hij z’n afval wel bij mij achter
in de tuin kon gooien, ik had immers zo’n tuin.
Ook
buiten Nederland
drongen de ideeën van ‘die gekke tuinman’ uit Oranjewoud
door.
Daar
genoot hij
aanzien:
hij werd bijzonder hoogleraar aan Duitse universiteiten, hij werd
gevraagd mee te werken aan de inrichting van het land rond een nieuwe
voorstad van Parijs. Overal
in Europa leken ‘Le
Roy tuinen’ te ontstaan. Maar
veel projecten liepen
uit op een teleurstelling. Le Roy moest het te vaak alleen doen, wat
geen wonder te noemen is want hij is een moeilijke man, niet te
stuiten in het verkondigen van zijn opvattingen over cultuur, natuur
en tijd, zonder te luisteren naar anderen. Een
man die beslist wil
bewijzen wat één mens in samenwerking met de
natuur kan
bereiken. Daarom kocht hij 3 hectare land aan de Yntzelaan in Mildam.
Gewoon weiland. Daar bouwde hij eigenhandig een huis dat hij z’n
atelier noemt en daar plantte hij willekeurig zo’n honderd bomen. Hij
kreeg de gemeente
Heerenveen zover dat het materiaal dat overblijft na het aanleggen
van straten, in grote vrachtauto’s naar het land in Mildam wordt
gebracht.
Helemaal
alleen stapelt Le
Roy de straatstenen tot hoge muren, versleept hij trottoirbanden en
ziet hij zelfs kans complete zinkputten met behulp van metalen en
plastic buisjes van de ene plek naar de andere te krijgen. Om te
bewijzen waar één mens toe in staat is, maar
vooral om
te kijken wat natuur en tijd aan dat werk toevoegen.
Maar
als de tijd
voortduurt kan één mens niet alles blijven
presteren.
Ook Louis Le Roy besefte dat. Hij is 31 oktober 2004 80 jaar geworden.
Daarom
heeft hij een paar jaar geleden de stichting ‘De Tijd’ opgericht.
Een stichting die er onder andere voor moet zorgen dat er tot het
jaar 3000 doorgebouwd moet worden aan de Ecokathedraal daar in
Mildam.Daarom
werken er nu meer
mensen mee. Siebe Homminga doet dat al meer dan 5 jaar. Hij woont in
Heerenveen, is oud collega van Le Roy. Hij was leraar klassieke talen
aan de RSG, de school waar Le Roy tekenles gaf. Een
dag in de week fietst
hij naar Mildam en stapelt en versleept stenen. Het
was de bedoeling dat
er in het jaar 2000, in het kader van ‘Simmer 2000’ meer mensen
bij de ecokathedraal betrokken zouden worden. Het land in Mildam was
uitgeroepen tot ‘pelgrimsplaats’. Bezoekers zouden meehelpen bij
de bouw. Maar de regen was spelbreker.
Niet
lang daarna kwam ik
in contact met Le Roy en z’n kathedraal. Ik was aan m’n laatste
jaar bij Van Gewest tot Gewest bezig en wilde dat bijzondere project
toch graag nog eens laten zien. Ging zo nu en dan ook wel eens
kijken. De laatste keer dat ik Le Roy daar tegenkwam was ik er met
een collega en onze beide vrouwen. “Wat moeten jullie hier?” ,
was de vraag, gevolgd door “Wat doen de heren voor de kost?”.
Naar de beroepen van de vrouwen werd niet gevraagd. Niet zo
uitnodigend dus.Maar
ik heb hem gebeld.
Werd uitgenodigd langs te komen in Oranjewoud. Kreeg te horen dat
zo’n programma dan toch minstens een uur zou moeten duren en dat ik
veel zou moeten studeren om alles te begrijpen. We
zijn toch maar gaan
filmen, in de wetenschap dat er in een programma van 25 minuten
hooguit 12 minuten voor zo’n reportage beschikbaar zou zijn. Het
bleek uiteindelijk geen probleem. Het was de moeite waard om al die
bijzonder bouwsels te filmen, met de bomen en de planten die daar
tussendoor groeiden. Een Inca tempel zeggen mensen die daar geweest
zijn, ik moet denken aan Griekse ruïnes.
Het
probleem bij de
opnames was Le Roy zelf. Hij maakt z’n verhaal zo ingewikkeld dat
er geen touw aan vast te knopen is. En hij gaat maar door. Ik heb hem
uiteindelijk toegeroepen: “Maar waarom doet u dit?”. Er kwam een
antwoord: “Om duidelijk te maken dat mensen in deze door planologen
bepaalde maatschappij, ruimte moeten krijgen om creatief te zijn”. Dat
was de reden dat ik
hem heb gevraagd om daar mee te mogen werken. Dat is de reden dat ik
er nu ieder dinsdagochtend naar toe ga. Om stenen te sjouwen,
muurtjes te bouwen, mee te werken aan een bouwwerk dat nooit af zal
zijn.
Le Roy komt er niet zo vaak meer. Hij heeft een ongeluk gehad.
Het is een wonder dat hij nog
leeft. Z’n longen waren doorboord. Maar door het werk aan de
ecokathedraal was hij ijzersterk geworden. “U heeft de longen van
een jongen van 18” zeiden de chirurgen. Als
de gevolgen van het
ongeluk helemaal voorbij zijn, komt hij vast terug. Want ik zie deze
man allang niet meer als een wat nurkse en eenkennige zonderling die
iedereen op z’n land een beetje beledigt. Ik weet dat het een
gedreven man is met een ideaal. Een
ecokathedraal: een
plek waar iedereen met zijn creatieve energie kan spelen.
Op
30 oktober 2004 kwam een
Japanse danseres speciaal uit New York naar Mildam om tussen de
stenen door te dansen. Voor de verjaardag van de koning van de
kathedraal. Ga
daar eens kijken.
In Mildam vlak na garage Mevius linksaf, tegenover het huis met het
rieten dak. Op het hek staat ‘Betreden op eigen risico’, maar doe
het gerust.
Johan
van der Zee, 02004
Dit artikel verscheen eerder in 't Kontakt, dorpskrant
van Ter Idzard, Olde-, en Nijeholtwolde.
|
|
Louis le Roy en Siebe Homminga aan
het werk bij de ecokathedraal.
|