|
-
"complexiteit als hoogste doel", deel 1 van 2
|
Eerste deel
van een artikel in 2 delen van Peter
Veenstra dat in 2002 in het 2e nummer van TOPOS,
een periodiek van het laboratorium voor Ruimtelijke Planvorming van
de Wageningen Universiteit.
|
Complexiteit
als hoogste doel
De ecokathedraal van Louis le Roy
"Eenvoud is het kenmerk van het ware" is
eeuwenlang de algemeen heersende overtuiging geweest, maar daar kan
Louis G. le Roy (1924, Amsterdam) het niet mee eens zijn. Al veertig
jaar zet hij zich af tegen de ordeningsdrang van bestuurders,
ontwerpers en iedereen met een aangeharkte achtertuin.
Tijd, Ruimte en Energie
De mens heeft de natuur hard nodig. De wisselwerking tussen cultuur
en natuur is zelfs een noodzakelijke voorwaarde voor de voortgang van
ons bestaan. Maar door continu ingrijpen in de natuur om ons heen
houden we deze al schoffelend en harkend op een veel lager niveau dan
kan. Alhoewel het stadsgroen groen is, functioneert het als
ecosysteem maar heel beperkt. Le Roy is juist op zoek naar
hoogwaardige ecosystemen, echte natuur. Een hoogwaardig ecosysteem
kenmerkt zich door een energiebalans in evenwicht en complexiteit.
Dit eerste kenmerk betekent dat je, om een hoogwaardig ecosysteem tot
stand te laten komen, zo weinig mogelijk energie moet toevoegen of
ontnemen aan het systeem. Met andere woorden: onkruid bestaat niet
en kunstmest is niet nodig. De mens moet zich in het tuinieren dus
zo bescheiden mogelijk opstellen. Het tweede kenmerk is
complexiteit, in de zin van diversiteit binnen een systeem.
Complexiteit ontstaat niet van de ene op de andere dag. Diversiteit
kan wel snel ontstaan, je kunt in één keer je tuin
volplanten met honderd verschillende soorten planten en bloemen. In
zo’n tuin is er echter geen sprake van onderlinge samenhang tussen de
planten. De complexiteit in de tuin neemt toe als planten doodgaan door
de schaduw, bodemdieren en schimmels de planten verteren, nieuwe
planten er voor in de plaats komen, waarvan vogels besjes eten en weer
uitpoepen, etcetera. Dit proces van complexer worden gaat heel
langzaam, veel te langzaam voor het menselijk geduld.
Niet alleen ons groen is van een nodeloos laag niveau, ook onze
gebouwde omgeving. De steden zijn een product van politieke systemen en
kunnen zich binnen een politiek tijdsbestek nooit ontwikkelen tot
een hoogwaardige, complexe omgeving. Deze “stedelijke monocultuur”
is daardoor een optelsom van eindproducten die in een korte tijd
gemaakt zijn. Deze leefomgeving werkt beperkend voor de (creatieve)
ontwikkeling van de mens. Daarnaast wordt de mens beperkt in zijn
creatieve potenties doordat hij is gedwongen toeschouwer te zijn in een
omgeving van “voltooide eindproducten”.
Le Roy pleit ervoor binnen deze stad plekken te reserveren waar
complexiteit kan ontstaan en mensen niet alleen toeschouwer hoeven te
zijn. Hier kunnen mensen samen bouwen aan een complexe omgeving,
zonder eindplan en zonder tijdslimiet. Volgens Le Roy zijn hier
drie dingen voor nodig: ruimte, tijd als continuüm en energie.
Diverse keren heeft Louis Le Roy een dergelijk project op touw gezet.
De kilometerlange middenberm van de Kennedylaan in Heerenveen is het
bekendste voorbeeld: samen met de bewoners is Le Roy hier gaan bouwen
aan een “wilde tuin”. Jarenlang hebben ze bouwafval gesorteerd en
gestapeld, gezaaid en geplant en niks verwijderd. Door de creatieve
energie die er voortdurend werd ingestoken en het samenspel met
natuur, is de middenberm in korte tijd uitgegroeid tot een
gevarieerde bostuin.
Ondanks de internationale belangstelling en navolging ervan, is dit
project na enkele jaren stopgezet. Ook andere projecten die Le Roy was
begonnen bleken op veel bestuurlijke weerstand te stuiten. Bestuurders
willen controle, en “tijd als continuüm” komt niet in hun
woordenboek voor. Elke keer was er de ruimte en de energie, maar
bleek tijd maar beperkt beschikbaar. Dat alleen illustreert al dat
tijd een kostbaar en krachtig goed is.
De Ecokathedraal
‘Wat kan de natuur? Wat kan een levend organisme? Wat kan de mens?’
vroeg chemicus en Nobelprijswinnaar Ilya Prigogine zich af in zijn
studie naar het ontstaan van complexiteit in samenwerking met tijd.
Louis le Roy voegde hier de vraag “Wat kan één mens?”
aan toe, wat de voornaamste drijfveer werd achter het werken aan de
Ecokathedraal.
Dit is de naam van het landgoed gelegen in het Friese Mildam vlakbij
Heerenveen, waar de kracht van tijd zich inmiddels heeft bewezen. Louis
le Roy heeft de vier hectare zo’n 40 jaar geleden gekocht toen het nog
overwegend uit grasland bestond. Aanvankelijk beplantte hij het
grasland intuïtief met bomen en planten en strooide hij er
regelmatig zaaimengsels uit. Met het laten storten van de volledige
fundering van de oude gevangenis van Heerenveen, veranderde hij het
gebied in één klap in een surrealistisch
maanlandschap, met geheel andere (ecologische) condities.
In 1983 kreeg hij de gemeente zover om al het restmateriaal van
stratenmakers bij hem op zijn landgoed te storten. Sindsdien hebben
ongeveer 2500 vrachtwagens zo’n 15.000 ton materiaal naar zijn
terrein gebracht. Met de tijd aan zijn zijde heeft Le Roy dit zonder
hulp van machines verwerkt tot een samenhangend geheel van paden,
muurtjes, terrassen en tot acht meter hoog bouwwerken. Steenmassa’s
zijn door de tijd heen weer overgroeid met planten, waarna er soms
weer overheen gebouwd is.
|
.........
door naar het 2e een laatste
deel
|
|
fotografie: Peter
Veenstra
|